Luomuyritykset pyrkivät vientiin

Jouko Tikkanen Uutiset Leave a Comment

Kolme uutta luomuyrittäjää suuntaa kansainvälisille markkinoille suomalaisen Organic Food Fin-land-vientirenkaan kautta. Renkaan uusia vientiyrityksiä ovat Kankaisten Öljykasvit Oy, Maustaja Oy ja Riitan Herkku Oy. Vientirengas laajenee uusien tulokkaiden myötä seitsemän yrityksen yh-teistyöverkoksi. Yleisesti luomun viennin odotetaan kasvavan lähivuosina.

Organic Food Finland -yrittäjärenkaan toiminta käynnistyi viiden toimijan voimin Finpron tuella vuonna 2004. Nyt vientirenkaan vuosimyynti oli yli 1,3 milj. euroa. Päävientituotteet ovat kaura-hiutaleet ja lakritsi. Lisäksi viedään vehnä- ja ruisjauhoa ja ohrasuurimoita sekä perunatärkkelystä ja -hiutaleita. Uusina tuotteina mukaan tulevat kylmäpuristettu rypsiöljy, ketsuppi, sinappi, kastik-keet sekä marjamehut.

Tärkeimmät kohdemarkkinat ovat Länsi-Euroopassa Iso-Britannia, Ranska ja Italia sekä Kaukoitä ja Yhdysvallat. Länsi-Euroopan luomumarkkinat ovat noin 13 miljardin euron arvoiset vähittäishin-noin ja merkittävimmät Keski-Euroopan markkinat ovat 10 – 15 % kasvussa. Saksassa on Euroopan suurin luomutuotemarkkina, mutta samalla se on varsin kilpailtu ja lähes kaikkia tuotteita on jo tar-jolla. Lähes Euroopan kokoisella Pohjois-Amerikan markkinalla kasvuluvut ovat korkeampia, arvi-olta 20 % vuodessa. Kaukoidän markkinat ovat edellisiä huomattavasti pienemmät, mutta erittäin dynaamisessa ja lupaavassa vaiheessa.

”Laaja kokemus kansainvälisistä luomumarkkinoista antaa mahdollisuudet tehokkaasti tavoittaa potentiaalisimmat asiakkaat vientirenkaan tuotteille sekä vähittäiskaupassa että teollisuudessa”, ker-too renkaan vientijohtaja Erkki Pöytäniemi. Yrittäjien mukaan viennistä haetaan lisää volyymiä ja vientirengas nähdään kustannustehokkaana tapana kansainvälistymisessä.

Vientirenkaan yrittäjät ovat mukana Food Ingredients -tapahtumassa Pariisissa 28.11. – 1.12.2005 (Organic Pavilion, halli 3 / standi M7610). Yrittäjät osallistuvat myös BioFach -messujen Suomen yhteisosastolle Nürnbergissä helmikuussa 2006.

Luomuvienti kasvussa – kaura tärkein vientituote

Luomun kannattavuuteen etsitään tukea viennistä, sillä kotimaan markkinoiden volyymi ei riitä riit-tävään kilpailukykyyn EU:n sisämarkkinoilla. Tällä hetkellä luomua viedään vientiyrittäjien arvion mukaan n. 4 miljoonan euron arvosta.

Merkittävin vientituote on kaura, jota vietiin viime vuonna n. 2,5 miljoonalla eurolla. Kuluvan sato-kauden viennissä päästäneen arviolta n. 3 miljoonaan euroon. Suurinta kasvua olisi odotettavissa hyvälaatuiselle myllykauralle. Erikoistuotteiden tarjoaminen ja erityissertifioinnit ovat osoittautu-neet välttämättömiksi viljan viennissä.

Kauran elintarvikekäyttö on monipuolistunut ja sen terveysvaikutteiset ominaisuudet osataan pa-remmin hyödyntää. Luomukauran viennissä on monia mahdollisuuksia, jos raaka-ainetta saadaan riittävästi. Suomi on jo nyt saavuttanut kansainvälistä mainetta laadukkaan luomukauran tuottaja-maana.

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!