Kasvikset ehkäisevät masennusta

Jouko Tikkanen Uutiset Leave a Comment

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan vähäinen folaatin saanti saattaa olla merkittävä tekijä masennuksen taustalla. Kuopion yliopistossa tehdyn tutkimuksen kohteena oli keski-ikäisiä itäsuomalaisia miehiä. Vähäiseen folaatin saantiin liittyi selvästi kohonnut riski olla masentunut ja yli kolminkertainen riski joutua psykiatriseen sairaalahoitoon masennuksen vuoksi.

Myös eläinperäisestä ravinnosta saatavalla B12-vitamiinilla oli yhteys masennukseen. Vakavaa masennustilaa sairastavien toipumisen todennäköisyys puolen vuoden sisällä oli sitä suurempi, mitä korkeampi seerumin B12-vitamiinipitoisuus heillä oli.

Lääketieteen lisentiaatti TOMMI TOLMUNEN kertoo, että syy- ja seuraussuhteet ovat kuitenkin hieman epävarmoja. B-vitamiinin puutos saattaa pahentaa masennusta ja masennus voi puolestaan heikentää entisestään ruokavalion laatua.

Tutkimukseen osallistui yli 2 300 Kuopion seudulla asuvaa keski-ikäistä miestä, joita seurattiin yli 15 vuoden ajan. Vakavaa masennusta sairasti noin 70 tutkituista miehistä.Vain neljäsosa miehistä sai folaattia riittävästi.

Monipuolinen sekaruokavalio edistää myös mielen terveyttä

Tulokset tukevat kasvisten ja vihannesten käytön merkitystä ruokavaliossa. Folaatin hyviä lähteitä ovat muun muassa tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat, pavut, täysjyvävilja sekä maksa.

Myös pihvistä on lupa nauttia, jos se kuuluu koettuihin mielihyvän lähteisiin. Monipuolinen sekaruokavalio onkin useimmille yksinkertaisin tapa ylläpitää psyykkistä hyvinvointiaan ravinnon osalta.

Vitamiinien riittävän saannin turvaavista lisäravinteista saattaa olla hyötyä masennuksesta kärsiville muun hoidon ohella. Siitä, voiko lisäravinteilla ehkäistä masennusta muuten terveillä ihmisillä kaivataan vielä lisätutkimuksia ennen suositusten antamista

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!