Kotimainen elintarvikeketju käynnistää kampanjan laatutyöstä

Jouko Tikkanen Uutiset Leave a Comment

Kotimaisen elintarvikeketjun Laatuketjukampanja kuluttajille alkaa 16.8. Kuluttajat haluavat tietää elintarvikkeiden laadusta, kuten alkuperästä, jäljitettävyydestä ja turvallisuudesta. Laatuketjukampanjalla halutaan tarjota kuluttajille tietoa laatutyöstä.

Laatuketju kampanjoi kaupallisilla radiokanavilla sekä useissa aikakauslehdissä elokuun puolesta välistä lokakuun alkuun. Ilmoituksissa esitellään ketjun eri osat: alkutuotanto, teollisuus, kauppa ja kuluttaja. Laatuketjujulisteita nähdään lisäksi suurimmissa marketeissa sekä valituissa ruokapalvelupaikoissa.

Kotimainen elintarvikeketju tuottaa, jalostaa ja toimittaa kuluttajille turvallista, laadukasta ja hyvänmakuista ruokaa. Laatuketjukampanjalla kuluttajille tarjotaan tietoa kotimaisen elintarvikeketjun toiminnasta. Kuluttajia kannustetaan kiinnittämään entistä enemmän huomiota laatuun elintarvikeostoksia tehdessään.

Laatuketjukampanja kannustaa tutustumaan pakkausmerkintöihin

Kuluttaja kohtaa laatuketjun ruokaostoksilla. Kuluttajan valinnoilla onkin ratkaiseva merkitys.

– Haluamme tuoda esille kuluttajan tärkeän roolin osana laatuketjua: toivomme, että kuluttajat ottavat selvää elintarvikkeiden ominaisuuksista pakkausmerkintöjä lukemalla ja säilyttävät, käsittelevät ja valmistavat ruuan oikein ja ohjeiden mukaan, kertoo Laatuketjun tiedottaja Johanna Peltola Finfoodista.

– Lisäksi toivomme, että kuluttaja tiedostaa kotimaisen elintarvikeketjun toiminnan merkityksen valintoja tehdessään, Peltola jatkaa. Elintarvikeketju työllistää noin 250 000 suomalaista.

Laatuketjuun on sitoutunut koko elintarviketoimiala: tuottajat, elintarviketeollisuus, kuljetus, kauppa, ruokapalvelut, tutkimus, valvonta ja neuvonta. Viimeisenä, ratkaisevana lenkkinä Laatuketjussa on kuluttaja. Maa- ja metsätalousministeriön alaisen Laatuketjun tavoitteena on säilyttää kuluttajan luottamus kotimaisen elintarvikeketjun toimintaan ja varmistaa suomalaisten elintarvikkeiden laadun säilyminen pysyvästi korkealla tasolla. Järjestelmällistä laatutyötä ketjuna on rakennettu jo vuodesta 1997. Kun ketjun jokaisella portaalla tehdään laatutyötä ja työstä tallennetaan tietoa, tuloksena on turvallinen elintarvike kuluttajan lautasella

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!