Tuoreverkolle tunnustusta kasvisten markkinoinnista

Jouko Tikkanen Uutiset Leave a Comment

Kotimaiset Kasvikset ry on myöntänyt Kuopiossa toimivalle Tuoreverkko Oy:lle kasvisten markkinoinnin ja pakkausten kehittämisen kunniamaininnan. Yritys markkinoi tällä hetkellä usean kymmenen vihannestuottajan viljelemiä kasviksia. Tarjolla on laaja valikoima tuoretuotteita varhaisperunasta erikoissalaatteihin.

Kotimaiset Kasvikset ry:n hallitus korosti kunniamainintaa myöntäessään, että Tuoreverkko on toiminnallaan näyttänyt esimerkkiä muille kasvisten pakkaajille luodessaan Suvituore-tuoteperheen. Suvituore-tuotemerkkiä kantavat pakkaukset ovat yhdennäköisiä ja vahvistavat mielikuvaa laadukkaasta tuoteperheestä. Merkin yhteydessä on myös Puhtaasti kotimainen -laatumerkki.

Yritys on teettänyt kasvisten monipuolista käyttöä edistäviä ruokaohjeita ja painattanut esitemateriaalia. Lisäksi Tuoreverkko on luonut asiakkaitaan palvelevat internetsivut, joilta on saatavilla esimerkiksi ennuste tuotteiden saatavuudesta kasvukauden aikana. Markkinointiyhteistyön avulla on pystytty edistämään pienten ja keskisuurten puutarhayritysten tuotteiden laatua ja menekkiä.

Vihannesmarkkinoita on edelleen kehitettävä

– Kyllähän meidän on hyvissä ajoin tunnustettava se tosiasia, että muuttuvassa Euroopasssa, Suomeen on löydettävä iso yksikkö hoitamaan mm. avomaan tuotteiden markkinointia ja tuotannon kehittämistä ja koordinointia, korostaa Kari Lyytinen.

– Pitää pystyä paremmin palvelemaan kauppaa ja kehittämään tuotteita ja toimintaa. Nykyisellä tietotekniikalla pitää pystyä säästämään kaupan ja tuotannonkin kuluja.

Kari Lyytisen mukaan tuotteita ja pakkauksia kehittäessä pitää ottaa huomioon, että Suomessa hyvin monen kaupan hevi-tuotteiden kiertonopeus on liian hidas, jotta kuluttaja saisi kaikki hevi-tuotteet riittävän hyvänä.

– Toisaalta olisi hyvä nähdä, että vähittäiskauppa panostaisi enemmän hevi-esittelyjen ja tuotteiden hoitoon kuin halvan hinnan korostamiseen. Liian usein heikompi tuote hinnoittelee laadukkaaman tuotteen liian alas, harmittelee Lyytinen.

– Avomaan vihannesmarkkinoinnin pitää kehittyä niin, että Suomesta löytyy mahdollisuus tarvittaessa viedä vihanneksia EU:n sisälle ja Venäjälle. Erittäin ammattitaitoiset tuottajat pystyvät tuottamaan esim. laadukasta jäävuorisalaattia, kiinankaalia ja aromikkaita marjoja.Markkinoinnin on luotava eurooppalaista yhteistyötä puolin ja toisin. Ammattitaitoisella suomalaisella tuotannolla on hyvä tulevaisuus edessään, jos osaamme tehdä laajemmalti yhteistyötä kaupan ja tuotannon välillä.

Neljä vuosikymmentä kasviskaupan parissa toimineen KARI LYYTISEN perustama Tuoreverkko Oy aloitti toimintansa vuonna 1999. Yritys markkinoi tällä hetkellä usean kymmenen vihannestuottajan viljelemiä kasviksia. Tarjolla on laaja valikoima tuoretuotteita varhaisperunasta erikoissalaatteihin.

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!