Luomumarkkinoiden kasvu ehtymässä Euroopaassa

Eurooppalaisten kuluttajien into ostaa luomuelintarvikkeita on jossakinmäärin hiipunut. Brittiläisen Organic Monitorin raportin mukaanluomumarkkinoiden kasvu hidastui vuonna 2002 useissa Euroopan maissa.Esimerkiksi Saksassa kuluttajien luomutuoteinnostusta verotti taannoinennitrofeeniskandaali. Useista muista maista poiketen Italia ja Sveitsiraportoivat edelleen korkeita kasvulukuja.

Myös Suomessa luomumarkkinoiden kasvuvauhti on viimeisen vuoden kuluessatasaantunut. Finfood Luomun teettämän luomubarometrin mukaan tämä näkyysekä uutuustuotteiden lanseerausvauhdin että kaupan luomutuotevalikoimienhidastumisena. Useimpien luomutuoteryhmien markkinaosuus on edelleenkinhienoisessa kasvussa, mutta myös negatiivista kehitystä on kuluneen vuodenaikana tapahtunut. Muun muassa luomumakaroni ja -leipä ovat menettäneetmarkkinaosuuksiaan.

Yhdysvalloissa luomutuotteiden kysyntä on edelleen kasvussa. OrganicMonitorin mukaan tähän on syynä vastikään käynnistynyt kansallinenluomuohjelma (National Organic Programme), joka on onnistunut nostamaanluomutuotteiden profiilia. Parhaiten USA:ssa käyvät kaupaksi luomukasviksetja -hedelmät.