Kuluttajalähtöisyyttä lisää juuresmarkkinoille

Toimitusvarmuutta peräänkuulutti toimitusjohtaja JUHA LEHTO Vihannes-Laitilasta Juurespäivillä Hyvinkäällä marraskuun 26. päivänä.
– Kun Laitilassa on munamarkkinat, on mahdotonta saada riittävä määrä nippusipulia markkinoille. Ei Rovaniemen Citymarketin kauppiasta kiinnosta, että sipulinippujen määrä alitus johtuu siitä, että työväki on munamarkkinoilla, vaan hän on kiinnostunut siitä, että tilattu määrä nippusipulia tulee sovittuna aikana.

Vihannes-Laitila on 65 viljelijän yritys. Liikevaihtoa on runsaat 8 miljoonaa euroa. Asiakkaina ovat Kesko ja Inex.
– Uusia sopimusviljelijöitä mahtuu, mutta osakasviljelijöitä ei voida ottaa, sanoo Lehto.

– Asiakaslähtöisyyden nimissä meidän tulee kyetä tarjoamaan tuotteita mahdollisimman tasaisesti. -Porkkana ei saa loppua tammikuussa. Viljelijäpalavereissa olemme nyt jakaneet toimitusajat, ja jotkut tulevat toimittamaan helmikuulla. Ensi vuonna tarkoitus on täyttää asiakkaiden porkkanatarve ympärivuotisesti eli varastoporkkanalla tulee päästä nippuporkkanaan saakka, ylimäärä ollaan valmiita ajamaan metsään.

– Viljelijöiden tulee suunnitella markkinointi ennen viljelyyn ryhtymistä. Tässä maassa on vielä viljelijöitä, joilla ei ole hajuakaan siitä, kenelle myy, kun sato on kypsynyt.

– Viljelijöiden tulee tehdä asiakaskartoitus ensin olemassa olevien asiakkaiden keskuudessa. Uusien asiakkaiden hankinta on vaikeaa, sillä kauppasuhteet voivat periytyä isältä pojalle.

– Pinta-ala tulisi pitää tasaisena, sillä suomalainen syö vuosi vuodelta muutaman prosentin tarkkuudella saman verran. Viljely tulee sopeuttaa siihen, vaikka on miljoona syytä kuten kuivuus, märkyys ja niin edelleen, miksi tasainen tuotanto ei onnistu.

– Suunnitelmallisuuteen ja ennakoitavuuteen tulisi panostaa. Nyt varhaisperunan viljelijät eivät kykene sanomaan, milloin tuote valmistuu. Olen varma siitä, että keskusliikkeet eivät tilaa liikaa ulkomaista perunaa, jos pystyn varmuudella sanomaan, milloin ja missä määrin kotimaista varhaisperunaa aletaan saada.

– Viljelijöiden tulisi pyrkiä myös jalostusasteen nostamiseen. Kuka syö kaikki ne kolmen kilon juurespussit, eiväthän ne sovi edes jääkaappiinkaan. Kukaan ei tee baby-porkkanaa, vaikka sitä tuodaan maahan, ihmettelee Juha Lehto.

– Kuluttajan käyttäytyminen ja kauppojen kiristyvä kilpailu ohjaavat markkinoita. Hinnalla on kasvava merkitys. Ostoskerrat vähenevät. – Ideaalista olisi saada varhaisperunalajike, jota voitaisiin nostaa vain maanantaina, torstaina ja perjantaina. Markkinat ovat viikonloppupainotteisia, joten alkuviikosta ei tulisi toimittaa tuotetta niin paljon markkinoille.

Kotimaiset Kasvikset ry:n järjestämä Juurespäivä pidettiin Uudenmaan maaseutuopistolla Hyvinkäällä 26.11.2002.