Kauhajoen Ruokamessujen suosio kasvaa

Jouko Tikkanen Uutiset Leave a Comment

Hämes-Havusen talonpoikaismiljöössä järjestettävistä messuista on vuosien saatossa kehittynyt merkittävä maakunnallinen suomalaisen elintarvikealan esittelytilaisuus, joka kerää paikalle messuvieraita läheltä ja kaukaa. Tänä vuonna kolmipäiväisille messuille odotetaan noin 17 000 kävijää. Tänään avatut messut ovat auki vielä lauantaina ja sunnuntaina.

Näytteilleasettajia messuilla on tänä vuonna kaikkiaan 200.Näyttelypöydiltä löytyy maisteltavaksi niin lihaa, kalaa,vihanneksia, viljatuotteita, marjoja, säilykkeitä kuin alkoholijuomiakin.
– Vaikka noin 70 prosenttia näytteilleasettajista on samoja kuinaikaisempina vuosina, tuotevalikoima muuttuu vuosittain ja joka vuositulee mielenkiintoisia uutuuksia, kertoo messupäällikkö LEA OJANEN.

Elintarvikkeiden lisäksi messuilla on esillä myös elintarvikealan koneita,laitteita ja palveluja sekä käsityön taitajia.

Hemilä paheksui Lidliä

Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja KALEVI HEMILÄ arvostelirankasti torstaina ensimmäiset myymälänsä Suomessa avanneen saksalaisketjuLidlin toimintaa. Perjantaina Kauhajoen Ruokamessujen avajaisissa puhuneenHemilän mukaan Lidlin toiminnassa on nähtävissä monia epäilyttäviäpiirteitä.

Erityisesti Hemilä kritisoi sitä, että Lidl ei tunnusta elintarvikkeidensuomalaisesta alkuperästä kertovaa Hyvää Suomesta -merkkiä, vaan ketjullaon oma leimansa osoittamaan kotimaista tuotetta. Hemilän mukaan tällainentoiminta hämärtää kotimaisen ja ulkolaisen tuotteen rajaa.Elintarvikepakkausten suppeat ja epämääräiset merkinnät ja myymälöidenminimaalinen palvelu saavat niin ikään Hemilältä moitteita.

Halvoilla hinnoilla ratsastavan Lidlin tulevaisuuden suhteen Hemiläheittää pallon suomalaisille kuluttajille: – Nyt on suomalaisen kuluttajanaika päättää, minkä tilan ja markkinaosuuden tämä uusi toimija saa.

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!