Nuorten smoothieyritys toimii kaupan sisällä

K-citymarket Kupittaan uutuutena on smoothie- ja mehubaari. Smooth it Ay toimii take away -konseptilla myymälän sisällä ja sitä pyörittää kaksi nuorta yrittäjää, jotka vielä opiskelevat Turun ammattikorkeakoulussa.

Irina Nurmi ja Lina Toivonen ovat työskennelleet vuosia kauppias Hannu Aaltosen palveluksessa, viimeksi Market Kitchenin palvelutiskillä. Irinalla on kokemusta myös hevi- ja leipäosastoista ja lisäksi hän pyörittää kaupan facebook-sivustoa.
– Kaipasimme nopeaa ja terveellistä välipalaa kauppaan. Ehdotimme Hannulle smoothiepisteen perustamista, kun kaupassa oli jo valmiina hyvät ja tuoreet raaka-aineet. Kauppias sanoi, että kun olemme niin innokkaita, on parempi, että ryhdymme itse yrittäjiksi, kertoo Irina.
Yrityksen nimeksi valikoitui Smooth it ja yritysmuodoksi avoin yhtiö. Yrityksen toimialaksi jouduttiin kaupparekisteriin merkkauttamaan einesten ja valmisruokien valmistus, vaikkakin yritysidea on kaukana näistä tuotteista.
Smoothiebaari sai tilaa ruokakaupan sisältä asiakaskierrossa heti keittiön palvelulinjaston jälkeen. Yrittäjät maksavat kauppiaalle liikevaihtoon perustuvaa vuokraa. Maksuvälineenä käyvät vain kortit, jolloin yrittäjien ei tarvitse pyörittää kassaa. Samalla periaatteella toimii smoothiebaaria vastapäätä oleva thaimaalaista ruokaa valmistava Yoko Thai -yritys.

Lina Toivonen napsii DeliVerden yrttejä smoothien mausteeksi. Taustalla on Irina Nurmi.
Lina Toivonen napsii DeliVerden yrttejä smoothien mausteeksi. Taustalla on Irina Nurmi.

Kysyntää yli odotusten

Yritystoiminta alkoi heinäkuussa, mutta yrittäjät olivat hioneet suunnitelmaa opintojen yhteydessä jo vuoden päivät. Lina opiskelee ammattikorkeassa muotoilua ja Irina mainontaa ja markkinointia.
– Olemme nyt opintojen puolivälissä ja kun ammattikorkeakoulussa toimii yrityskiihdyttämö, voimme yhdistää oman yritystoiminnan ja opintosuoritukset, sanoo Irina tyytyväisenä.
Irina ja Lina ovat tyytyväisiä smoothiebaarin heti alussa saamaan suosioon.
– Kysyntä on ollut tosi vilkasta. Asiakkaat ovat olleet iloisia ja sanoneet, että tällaista palvelua on kaivattu. On mennyt yli odotusten, iloitsevat yrittäjät.
Smoothiebaari avautuu kello 10 ja sulkeutuu arkisin kello 19, lauantaisin 17 ja sunnuntaisin baari on avoinna viisi tuntia . Irina ja Lina vuorottelevat töissä, mutta perjantaisin molemmat ovat palvelemassa asiakkaita. Aamutunneilla on aikaa kylmäpuristaa mehuja ja koota raaka-aineita.
– Vihannekset ja yrtit hankimme turkulaiselta Lindrothin puutarhalta ja mansikat paimiolaiselta Alanteen marjatilalta, josta saamme myös ne pakasteena. Muut marjat tulevat Valiolta – kotimaisia kaikki. Hedelmiä käytämme sesonkien mukaan. Hyödynnämme kaupan ylikypsät banaanit, jotka ovat makeimmillaan smoothiehin.

K-citymarket Kupittaan kauppias Hannu Aaltonen tykkää ottaa välipalaksi smoothien.
K-citymarket Kupittaan kauppias Hannu Aaltonen tykkää ottaa välipalaksi smoothien.

Asiakkaat päättävät
– Smoothien valmistusaineissa vain mielikuvitus on rajana. Saamme asiakkailta ehdotuksia ja annamme heille päätösvallan. ”Tee se itse” -ajatus on toimintamme ydin, kommentoi Irina iloisena tuotevalikoimaa.
Smoothien pohjaksi voi valita esimerkiksi maitorahkan, soijajogurtin tai tuorepuristetun mehun, ja valita siihen sitten haluamiaan täytteitä kuten marjoja. Mausteeksi saa esimerkiksi yrttejä tai sitruunaa. Ainekset voi pyöräyttää smoothieksi tai nauttia sekoittamatta.
Smoothie- ja mehubaari on heti alkumetreillä ottanut valikoimiinsa myös hillolla tai karkeilla koristellun jäädytetyn jogurtin, jota Suomessa tarjoavat hyvin harvat paikat.
– Meillä on tarjolla vaihtoehtoja superterveellisistä vaihtoehdoista herkkuihin.
Irinan ja Linan unelmana on, että smoothiebaari voisi kasvaa ketjukonseptiksi. Nuoret yrittäjät kiittelevät kauppiasta ja osastonhoitajia kannustuksesta ja neuvoista, joita he ovat saaneet yritystoimintaansa.
– Olemme niin onnellisia. Kiitos parhaimmalle mentorille Hannu Aaltoselle kaikista loistavista opeista yrittäjyyden polulle, K-citymarket Turku Kupittaan henkilökunnalle kannustuksesta, yhteistyökumppaneille ja tavaratoimittajille yrityksen onnistuneesta kokonaisuudesta ja erityiskiitos vielä kaikille niille rakkaille, jotka ovat olleet mukana matkassa projektin alusta asti, vuodattavat Irina ja Nina Smooth it -facebooksivulla, jolle on kertynyt muutamassa viikossa tuhatkunta tykkääjää.

Artikkeli on julkaistu Tukkutori-lehden numerossa 4/2015, voit ostaa lehden tästä (5 €)

Irina Nurmi ja jääjogurtti ovat Tukkutori-lehden kansikuvassa.